donderdag, december 15, 2011

Gewonnen zaak betreft ID Kaart kort geding.

De vereiste gedeelde toestemming voor de aanvraag van een ID-kaart of paspoort voor een betrokken kind levert periodiek onenigheid op tussen de beide ouders bij gezamenlijk gezag na een scheiding. Hieronder bericht een anonieme vader over de gang van zaken daarover bij de rechtbank:


Beste vaders en andere lotgenoten,

Gisteren was het zover, mijn ex, daagde mij voor een kort geding betreffende vervangende toestemming door de rechter voor de aanvraag van een ID-kaart voor mijn zoon.

Het ging als volgt. Ik had de moeder al per SMS laten weten (ons enige communicatiemiddel) dat ik als voorstel had ons zoontje beide in een nieuw aan te vragen paspoort wilde laten bijschrijven. Dit na een actie van mij om zijn ID kaart in te trekken, nadat moeder ongeoorloofd naar het buitenland naar een andere bestemming ging.
Kortom moeder wilde koste wat het kost vervangende toestemming van de rechter voor de aanvraag van een ID-kaart.

Ik als vader heb een geheel normaal voorstel gedaan, waar niet op in gegaan werd.
Mijn advocaat (Kaya te Enschede) had het geweldige idee zowel een ID als paspoort aan te vragen, en ja, ik heb dit bij twee gemeentes nagevraagd, en dit kan binnen burgerzaken.

De rechter gaf ons tijdens de zitting even 10 min. overleg voor de partijen onderling.
Moeder leek eieren voor haar geld te kiezen, en had wel door dat ze in een lastig parket zat.
Ze had het wel door, maar had hoor haar koppigheid nog het lef te vragen, dat ze wel akkoord ging als ik als vader zowel de ID kaart (die ik toen al betaald had) èn het paspoort zou betalen. Ik heb hier uiteraard niet mee ingestemd, omdat door haar eigen toedoen de ID kaart door mij ingetrokken was.
Ik heb toen gemeld dat ik bereid was toestemming te verlenen om eigenhandig een ID en paspoort aan te vragen, met de vermelding dat zij als moeder de ID kaart houd, en ik als vader het paspoort (waar ik ook de kosten voor draag).

Kortom na terugkomst bij de rechter werd aangegeven dat we er wel uitgekomen waren en moeder eieren voor haar geld koos. en dus een duidelijk gewonnen zaak.
Ook de eis van moeder om mij als vader de proceskosten op te spelden werd genegeerd.

Vaders en andere lotgenoten, ik kan alleen maar zegen, blijf vechten voor je kind, en dit is een methode, die beslist werd binnen het kromme wetsstelsel in Nederland, maar jij als vader (of moeder) kunt bereiken geen gezeur meer te hebben over een geldig reisdocument of krijgen daarvan. Intrekken, en via de rechter voor laten komen, en met dit voorstel komen.

Vriendelijke groet
Een vader


_____
Disclaimer: Op deze website wordt geen sluitend juridisch advies gegeven: neemt u hiervoor, als het zover komt, contact op met bijvoorbeeld een advocaat, notaris of de geëigende overheidsinstanties. Deze website huldigt een eigen rechtsopvatting op een rechtsgebied dat in ontwikkeling is. Hoewel er de grootst mogelijke algemene zorg aan uw adviesverzoek en – in voorkomend geval - melding besteedt wordt, zijn we niet aansprakelijk voor de gegeven adviezen. Adviezen en reacties worden uitsluitend gegeven onder volledige uitsluiting van alle aansprakelijkheid voor de gegeven adviezen en reacties.
_____

Geen opmerkingen:

Een reactie posten